Więcej tekstów o archiwizacji Webu, historii cyfrowej i nowoczesnych instytucjach dziedzictwa? Możesz wesprzeć rozwój bloga przez wpłatę w Patronite

Powrót Henia Żytomirskiego

Dwa lata temu w Kulturze Współczesnej (1/2010) opublikowałem artykuł poświęcony projektowi Piotra Brożka, który na Facebooku stworzył fikcyjny profil Henia Żytomirskiego, żydowskiego chłopca zamordowanego na Majdanku w 1942 roku.

Serwis społecznościowy staje się tutaj przestrzenią procesu kreowania postpamięci (Marianne Hirsch), którego centrum są fotografie Henia, zdigitalizowane i udostępnione w jego fikcyjnym internetowym profilu. Artykuł podkreśla znaczenie komunikacji w ramach społeczności wirtualnej w procesie przepracowywania traumy związanej z doświadczeniem pustki: w ramach wspólnoty internauci wzajemnie upewniają się co do realności postaci Henia, wspólnie próbują poradzić sobie z uczuciami, które wywołuje jego (nie)obecność wśród żywych. Ważnym kontekstem problemu, poruszonym w artykule, jest także pytanie o granice upamiętniania w internecie.

Kolejna wersja profilu Henia (tym razem stworzona i zarządzana zupełnie poza kontrolą Piotra Brożka) znajduje się pod tym linkiem. Po oryginalnym profilu nie ma już śladu – co pokazuje dosyć wyraźnie ograniczenia badawcze w przestrzeni Facebooka.

Do pobrania: PDF

Udostępnij na na Twitterze | Udostępnij na Facebooku

Przeczytaj także